Passa al contingut principal

BOMBERS GENERALITAT DE CATALUNYA - ELS INICIS.





El 27 de juny de 1980 la Generalitat de Catalunya creà la Direcció General de Prevenció i Extinció d'Incendis i de Salvament, amb l'objectiu de:

  • dotar Catalunya d'una xarxa de Parcs de Bombers que cobrís adequadament el territori,
  • coordinar l'actuació dels diferents Parcs de forma que els recursos existents treballessin com una unitat,
  • estimular la millora de les condicions de seguretat dels medis urbà, rural i industrial.



Aquesta DGPEIS va agrupar tots els Cossos de Bombers existents a Catalunya procedents dels Municipis i de les Diputacions, quedant-ne exclosa la capital Barcelona, de la qual el seu Cos de Bombers encara avui, es independent de la Generalitat. Com a dada significativa, de les 4 Diputacions catalanes, la de Tarragona va ser la única que no va crear el seu Cos de Bombers Provincials, als anys 60, essent tots els cossos de bombers municipals en tota la província. 


Bombers de Catalunya van néixer l'agost de 1982 com a cos operatiu. Originalment es van estructurar en 4 Brigades, una per cada província, però en la actualitat son les denominades Regions d'emergències, i que son les 7  següents: Centre, Girona, Lleida, Metropolitana Nord, Metropolitana Sud, Tarragona i Terres del Ebre.

Però no es fins al  març de 1983 quan es va inaugurar la seu central de Bombers de la Generalitat en les instal·lacions de Bellaterra (Cerdanyola del Vallès). 




Possiblement el primer díptic que la DGPEIS va editar, on es veu  la seu Central a Bellaterra encara per inaugurar. A l'interior del desplegable hi consten en català/castellà, un petit resum de la història i objectius del nou Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya, així com un plànol amb les ubicacions dels Parcs, telèfons diversos per emergències, recomanacions en cas de sinistre i múltiples informacions de companyies de serveis.













En paral·lel al díptic general es varen fer uns per a cada Brigada operativa, com el que veureu a continuació, en aquest cas el de la Brigada de Girona.


Aquests díptics també incorporaven al desplegar-los, un mapa amb les ubicacions dels Parcs de la Brigada, informació  de les disposicions oficials i mesures preventives.



VEHICLES
 Un cop la DGPEIS va estar operativa, els vehicles que tenien els Municipis i les Diputacions es varen integrar al nou Parc Mòbil, del qual a continuació hi podeu veure una classificació per tipus.




Al 2013 el Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya disposava aproximadament d'uns 700 vehicles de tots tipus.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 

 

 


 









Imatges extretes de la xarxa



Recomano la lectura del document editat per la pròpia DGPEIS :

http://interior.gencat.cat/ca/arees_dactuacio/bombers/coneix_els_bombers/historia/

on hi trobareu diversos enllaços més a documents referents tant als propis Bombers de la Generalitat com als Cossos dels Bombers  les Diputacions de Catalunya i molta més informació molt interessant i de gran valor. 
 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta. La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar . Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació. Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2.  Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble

MAGIRUS - MARCANT CAMÍ

                          Si cap constructor es reconegut pel seu nom i apreciat arreu del mon, sense cap dubte aquest es l'alemany MAGIRUS. Des del 1864, any que Conrad Dietrich Magirus la va fundar, ha estat, fins no fa massa anys, la única empresa que ha construït els seus vehicles per als bombers integralment, es a dir, tant la part motriu com els motors i la part específica com les bombes d'incendi, i sobre  tot les escales, tot es   muntava a la seu de ULM al Bayern.  La DEUTZ original, establerta al barri Deutz de Colònia (Nordrhein Westfalen) amb el nom inicial de Nicolaus August Otto al 1864 essent la primera fàbrica mundial de motors,  va adquirir al 1 de gener de 1936, la CD Magirus AG, establerta a Ulm (Freistaat Bayern ). Un dels primers resultats d'aquell moviment propiciat per les autoritats del règim nazi, va ser la suspensió automàtica de la construcció de motors Magirus. http://www.koeln.de/ http://www.ulm.de/start.3080.htm Aquest

GYM - CONTRAINSA - GONZÁLEZ Y MARTÍN - HISTÒRIA DEL RACOR BARCELONA

Catàleg general 1988 - Col·lecció  particular Manel Biete L'empresa GYM - CONTRAINSA la va fundar l'enginyer Martín Ángel Martin Rodríguez al 1977 i va ser l'impulsor a l'estat, de la millora del racor de mànegues tipus Barcelona i la estandardització obligatòria a tot el territori espanyol, a cop de decret, a l'estil del sistema de govern espanyol.  Varen fabricar una quantitat important de vehicles de bombers arreu de l'estat i encara en feien desprès de que FIMESA o DCI desapareguessin.  Aquests son els vehicles que a la darrera pàgina dels seus catàlegs del 1977 i del 1988 mostraven, com si realment la producció de vehicles que fabricaven no tingués importància. Catàleg del 1977 on es poden apreciar diversos vehicles - Col·lecció particular Manel Biete I aquí el de 1988 - Col·lecció particular Manel Biete   Desconec si varen editar catàlegs més a l'alçada dels temps i també si a data d'avui