Passa al contingut principal

BOMBEROS VOLUNTARIOS DE ADEJE - TENERIFE



A la illa de Tenerife, a les Canàries, també hi han Bombers, com no podria ser de cap altra forma, però sens dubte, els Bomberos Voluntarios de Adeje, al sud de la illa, son una mica especials. La organització, l'esperit, els vehicles, tot seguit us en faig un resum del que la visita , va donar de sí, el passat 20 de juny de 2017.

Agrair al bomber professional Damián Galindo la seva atenció i calidesa en rebre'ns sense avís previ, i a l'antic Cap dels Bombers , Carlos Paulsen Rivas, fundador del Cos també com en Damián Galindo, cap el 1985, 30 anys abans.

Monument als Bomberos de Adeje, just a l'entrada de la bonica localitat.





UBICACIÓ DEL PARC DE BOMBERS VOLUNTARIS DE ADEJE


Situat en un complex d'edificis en el qual s'hi troben els mateixos Bomberos, la Policia Local i també la Cruz Roja, a la localitat de Fañabe, al terme municipal de Adeje. A peu d'autopista, amb accès per helicòpters i molt a prop de les famoses platges de Los Cristianos i Las Américas.




El Parc va ser construït al 1990 i ampliat posteriorment al 1999, per part del Ayuntamiento de Adeje i amb una subvenció del Cabildo Insular de Tenerife. 

Tot el material, equipament i vehicles son propietat de la "ASOCIACIÓN DE BOMBEROS VOLUNTARIOS DE ADEJE", que mitjançant donacions, programes de cursos tècnics i feines preventives remunerades, a part de les quotes dels membres, suporten íntegrament tots els costos per mantenir aquest Cos de Bombers.

La sala d'útils o garatge, ocupa uns 600 m² , dormitoris per a fins 22 persones, sala d'actes per a conferències i cursos, Centre de Comandament i de Control, oficines i altres serveis, ocupen en 3 plantes, 580 m² més.

Sala polivalent i de conferències


  ÀMBIT D'ACTUACIÓ DEL SERVEI 


El Cuerpo de Bomberos Voluntarios de Adeje (d'ara endavant CBVA), esta integrat totalment al Consorcio Insular de Bomberos de Tenerife, i forma part dels 7 parcs de personal voluntari i dels 5 parcs de personal professional, rebent les ordres de servei des del Centre de Comandament a Santa Cruz de Tenerife, mitjançant el telèfon 112.

Actualment el CBVA tenen uns 80 membres actius, la qual cosa els permet tenir el parc obert 24 x 7 sempre amb un mínim de 5 efectius, doncs els torns estan programats per tal que així pugui ser, independentment que sigui cap de setmana o festiu.

Imatge de la sala de Control del CBVA


En la següent imatge, es pot veure el territori de Tenerife i els diferents parcs de bombers, tant professionals com voluntaris i el seu àmbit d'actuació territorial.




La població que ha d'atendre el CBVA es d'unes 40.000 persones, que en temporada alta turística es multiplica . Tenerife té una població de 891.111 habitants, a data 1 de gener de 2016 segons xifres oficials del ISTAC (Instituto Canario de Estadística) i rep cada any més de 5.000.000 de turistes, i el nombre total de personal que depèn del Consorcio es de unes 250 persones, i ofereixen permanentment 44 efectius com a dotació insular les 24 hores del dia. El nombre total de bombers voluntaris a tota la illa es de 187.


RECURSOS MATERIALS DEL CBVA 











Com que les portes dels garatge son totalment metàl·liques i no permeten veure l'interior del mateix ni els vehicles, han posat algunes imatges dels vehicles a les mateixes, solució molt vistosa!!! 



El darrer vehicle incorporat a la flota, al Agost de 2016, es un SCANIA equipat per ROSENBAUER. Es un vehicle de rescat i extinció pesant, que incorpora un tanc amb 4000 litres d'aigua i tota classe d'eines per a rescat i salvament, com per exemple les estenalles hidràuliques autònomes amb alimentació per bateries de la firma WEBER (http://www.weber-rescue.com/en/produkte/hydraulische-rettungsgeraete/e-force2-akkugeraete/index.php  ).









Aquest vehicle, actualment de primera sortida, substitueix a un similar sobre xassís Mercedes, que ja portava força anys en servei, però que no està donat de baixa i també es operatiu.


L'altre vehicle que també s'utilitza com a primera sortida es una BUP també ROSENBAUER sobre xassís Mercedes Atego amb doble cabina.



Com a vehicles de rescat intrínsec, disposen d'una escala Metz de 30 metres sobre xassís Mercedes, que curiosament està pintada en color vermell d'alta visibilitat RAL 3024. L'estat de conservació d'aquest vehicle en particular i de la resta en general, he de dir que es molt bo. 






Tenen 2 vehicles, una Mercedes Sprinter, molt ben equipada per a rescats, salvaments i extinció de petits focs, amb capacitat fins a 6 bombers i un cabrestant intern que pot estendre's tant cap al davant del vehicle com per la part del darrera. Generador elèctric, petit tanc i motobomba Powerjet d'aigua.  






 I l'altre vehicle es un Nissan Patrol que té la peculiaritat que al darrere varen fer de les 2 portes una d'apertura vertical, doncs varen fer a mida uns contenidors per ser transportats pel Patrol, per a diferents tipus de serveis. Aquest vehicle es utilitzat per anar a fer salvaments a la propera illa de La Gomera, doncs encara estan posant en marxa un destacament a la mateixa, i per qualsevol tasca al seu territori, naturalment.



  També de fa poc temps, varen adquirir a una empresa del ram de la construcció que va plegar, un camió Renault que disposava d'un sistema Multilift porta-contenidors i els diferents tipus d'aquests, tenint instal·lat en aquell moment el contenidor amb dipòsit de 5000 litres d'aigua, motobomba i monitor.


  

Com a vehicle de comandament disposen d'un BMW X5 al qual li acabaven de muntar un nou motor, i que encara l'havien de matricular, doncs es una donació feta pel Cos de Bombers de Unterhaching (Alemanya) amb qui estan agermanats. Precisament en data Octubre de l'any 2000, aquell Cos de Bombers Voluntaris va regalar aquesta placa commemorativa de la inauguració de l'actual Parc de Adeje.

  


A la part del darrera del garatge hi tenen els uniformes , cascs i EPI's.



A la mateixa sala d'útils, s'hi troba el taller i magatzem així com el espai reservat a la recarrega, comprovació i manteniment dels ERA (Equips de Respiració Autònoma) , botelles i màscares. 

I fins aquí  el meu petit homenatge a aquests homes i dones de Tenerife Sur que amb la seva voluntat desinteressada ajuden a tothom en els moments que mes ho necessiten.










  















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta. La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar . Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació. Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2.  Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble

MAGIRUS - MARCANT CAMÍ

                          Si cap constructor es reconegut pel seu nom i apreciat arreu del mon, sense cap dubte aquest es l'alemany MAGIRUS. Des del 1864, any que Conrad Dietrich Magirus la va fundar, ha estat, fins no fa massa anys, la única empresa que ha construït els seus vehicles per als bombers integralment, es a dir, tant la part motriu com els motors i la part específica com les bombes d'incendi, i sobre  tot les escales, tot es   muntava a la seu de ULM al Bayern.  La DEUTZ original, establerta al barri Deutz de Colònia (Nordrhein Westfalen) amb el nom inicial de Nicolaus August Otto al 1864 essent la primera fàbrica mundial de motors,  va adquirir al 1 de gener de 1936, la CD Magirus AG, establerta a Ulm (Freistaat Bayern ). Un dels primers resultats d'aquell moviment propiciat per les autoritats del règim nazi, va ser la suspensió automàtica de la construcció de motors Magirus. http://www.koeln.de/ http://www.ulm.de/start.3080.htm Aquest

GYM - CONTRAINSA - GONZÁLEZ Y MARTÍN - HISTÒRIA DEL RACOR BARCELONA

Catàleg general 1988 - Col·lecció  particular Manel Biete L'empresa GYM - CONTRAINSA la va fundar l'enginyer Martín Ángel Martin Rodríguez al 1977 i va ser l'impulsor a l'estat, de la millora del racor de mànegues tipus Barcelona i la estandardització obligatòria a tot el territori espanyol, a cop de decret, a l'estil del sistema de govern espanyol.  Varen fabricar una quantitat important de vehicles de bombers arreu de l'estat i encara en feien desprès de que FIMESA o DCI desapareguessin.  Aquests son els vehicles que a la darrera pàgina dels seus catàlegs del 1977 i del 1988 mostraven, com si realment la producció de vehicles que fabricaven no tingués importància. Catàleg del 1977 on es poden apreciar diversos vehicles - Col·lecció particular Manel Biete I aquí el de 1988 - Col·lecció particular Manel Biete   Desconec si varen editar catàlegs més a l'alçada dels temps i també si a data d'avui