Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta.
La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar .
Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació.
Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble cabina, del Concello de Lugo. Imatge de la xarxa. Propietari desconegut. |
Una part important dels catàlegs que veureu a continuació varen ser cedits per Gonzalo Martín Ocio Lamas, de Euskadi, a qui li estic molt agraït.
FIMESA A - 120 - LAND ROVER . ANY 1969
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A - 128 - LAND ROVER S-2000 ANY 1980
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A - 129 LAND ROVER 1300 ANY 1974
FIMESA A-141 AVIA
FIMESA - A - 200 PEGASO 1065 B EUROPA
FIMESA - A-204 PEGASO 1135/1
FIMESA A-206
Aquest "rara avis" ja el deveu tenir vist:
Segons la pròpia nomenclatura de FIMESA responia al producte A-206. Aquest vehicle, pel que sembla peça única, va ser lliurat als Bomberos de Valparaíso, concretament a la "Bomba España" i aquesta imatge següent mostra l'estat en el 2015, un cop restaurat.
Imatge trobada al foro de coches. |
El FIMESA A-210 sobre xassís Pegaso Comet, amb 4.000 litres de capacitat. Model precursor amb portes laterals dels que desprès serien els Bt-22, 23, 24, 25 i 27 a Bombers de Barcelona, que ja incloïen persianes laterals a la part superior de la superestructura. Any 1974.
Pàgina de "La Vanguardia" del dia 19 de febrer de 1963, any en el que es va lliurar el primer dels 5 tancs pesants urbans al Cos de Bombers de Barcelona, amb les calques Bt-22, 23, 24, 25 i 27 , l 'últim dels quals va ser rebut al 1965.
|
El mateix A-210 en versió de cabina simple - Bomberos de Madrid - Imatge presa al 1972 per Manel Biete.
El Bt-23 FIMESA dels Bombers de Barcelona, a 1/87 per Salvador Balcells
I aquí el mateix Bt-23 reproduït a escala 1/43 per Javier Bocanegra
Model a 1/43 del Pegaso Comet Fimesa A-210 - Col·lecció SALVAT de Manel Biete |
FIMESA A -223 PEGASO 1121 - ANY 1980
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A-229 AUTO BOMBA PESADA - PEGASO 1223
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA - A-415 PEGASO 3041 TT
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A-418 - PEGASO 1183/70
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A-515 - LAND ROVER 1300
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A-520 PEGASO 2217 TT
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
El A-520 FIMESA en versió 2 x 4 - Autor desconegut.
El A-520 FIMESA en versió 2 x 4 - Autor desconegut.
FIMESA A-521 PEGASO 3040 TT
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A-591 MAFSA IPV 750-P
FIMESA A-591 MAFSA IPV 750-P
FIMESA A-594 URO 115P 11S
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
B-203 / B-60 - Bombers de Barcelona - Imatges propietat de Salvador Balcells
FIMESA A-601 LAND ROVER 88
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A 604 - LAND ROVER S 2000
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete
FIMESA A 2016 - PEGASO 1183/70
Haureu vist que a molts dels catàlegs dels vehicles no he pogut posar l'any de construcció, i es que, lamentablement, FIMESA no va incloure la data, i així la datació dels models i catàlegs es fa molt complicada.
FIMESA A-2010
FIMESA A-2010 Pegaso 1065-B Europa, amb 5.000 litres de capacitat.
FIMESA A-2012
El FIMESA A-2012 nodrissa Pegaso 1090, motor 135 CV, amb 5.500 litres de capacitat. Bomba de bronze amb caudal màxim de fins a 2.000 l/min. a una presió màxima de 32 kgs/cm2
FIMESA A-2021
FIMESA A-2021, vehicle auxiliar d'incendis i regs i neteja de carrers. Pegaso Comet 1091 amb motor de 135 CV. Tanc amb 7.500 litres de capacitat. Bomba FIMESA amb caudal màxim de fins a 1.200 litres/minut a una presió màxima de 8 kgs/cm2.
FIMESA - SNORKEL
Imatges oficials de fàbrica de FIMESA. Col·lecció Manel Biete
Braç articulat ,model FIMESA-SIMON. Alçades de 28 m. SS-263 ó 32 m. (SS-300), ambdós muntats sobre xassís Pegaso 1065-BL de 170 CV. El braç es de 3 trams, per atacar a foc i rescat de víctimes. Monitor per a aigua, amb un caudal de 2.225 litres/min. Cistella per 6 persones. omnidireccional amb comandaments a la base del vehicle i a la cistella. intercomunicador mitjançant micròfon transistoritzat. Accionament directe o per comandament remot.
Algunes imatges dels E-4 i E-8 de Bombers de Barcelona.
El E-4 de Bombers de Barcelona sobre Pegaso 1065-BL, el primer que van tenir. Imatge Salvador Balcells
El E-8 de Bombers de Barcelona en imatges de Joan Rosell (esquerra) i J. Bocanegra (dreta)
I tot i que ni es FIMESA ni es SIMON SNORKEL, aprofito per posar unes imatges del E-11, braç telescòpic articulat de 70 metres de la marca CELLA, ja desapareguda, que adquirida el 1988, va ser venuda al 1996 per la pràctica inutilitat de la mateixa en els rescats als edificis de gran alçada.
Imatges de la E-11 de Bombers de Barcelona, autor Salvador Balcells
I l'article que un diari de Barcelona va editar poc després de que l'Ajuntament realitzés la venda. Els comentaris, les xifres de compra i venda i tot l'enrenou que va dur la compra d'aquest aparell son realment interessants, per dir-ho d'una forma suau.
El Ayuntamiento de Barcelona vendió el pasado octubre la plataforma con un brazo
articulado de 70 metros que había adquirido en 1988 por 116 millones de pesetas
para los Bomberos de Barcelona. La empresa italiana Big Stor, del mercado de
segunda mano, adquirió el vehículo por 300 millones de liras, unos 23 millones
de pesetas, según confirmó ayer a este diario la concejala responsable de
Seguridad, Carme San Miguel.
No conocía FIMESA. Una gran marca, como todas las españolas al garete
ResponEliminaHe participado en la fabricación de casi todos los vehículos que aquí aparecen durante 17 años y en otros muchos que no aparecen pero que también hizo esta empresa.
ResponEliminaLos mejores años de mi vida, que buenos recuerdos.
Gracias Manel
Es un placer que quien participó directamente en la construcción de estos vehículos haya invertido un poco de su precioso tiempo en visitar mi página. Muchas gracias.
ResponEliminaMuy interesante ,gran trabajo .
ResponEliminaMuchas gracias por su comentario.
Elimina