Passa al contingut principal

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta.

La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar .

Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació.


Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2. 




Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble cabina, del Concello de Lugo. Imatge de la xarxa. Propietari desconegut.


Una part important dels catàlegs que veureu a continuació varen ser cedits per Gonzalo Martín Ocio Lamas, de Euskadi, a qui li estic molt agraït.



FIMESA A - 120 - LAND ROVER . ANY 1969





    
           Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 


FIMESA A - 128 - LAND ROVER S-2000 ANY 1980


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 


FIMESA A - 129 LAND ROVER 1300 ANY 1974

Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 






FIMESA A-141 AVIA 


Autobomba lleugera (media segons FIMESA) A-141 sobre xassís AVIA 70 CV, 1.500 litres de capacitat, bomba FIMESA GI-50.60 centrífuga de bronze, 1.500 litres/minut a una pressió de 18 kgs/cm2.


FIMESA - A - 200 PEGASO 1065 B EUROPA

Autobomba pesant (Bomba Urbana Pesant BUP) FIMESA A-200 sobre xassís Pegaso 1065-B Europa, motor 200 CV., Tanc amb 3.500 l. de capacitat. Bomba de bronze, de 120 m3/hora i 32 kgs/cm2.


FIMESA - A-204 PEGASO 1135/1
 



FIMESA A-206


Aquest "rara avis" ja el deveu tenir vist:


Segons la pròpia nomenclatura de FIMESA responia al producte A-206. Aquest vehicle, pel que sembla peça única, va ser lliurat als Bomberos de Valparaíso, concretament a la "Bomba España" i aquesta imatge següent mostra l'estat en el 2015, un cop restaurat.



Imatge trobada al foro de coches.




FIMESA - A-208 PEGASO COMET 3040 TT ANY 1974


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 




FIMESA A -210 PEGASO 1090




El FIMESA A-210 sobre xassís Pegaso Comet, amb 4.000 litres de capacitat. Model precursor amb portes laterals dels que desprès serien els Bt-22, 23, 24, 25 i 27 a Bombers de Barcelona, que ja incloïen persianes laterals a la part superior de la superestructura. Any 1974. 





Pegaso dels Provincials de Barcelona, base Manresa, el dia del seu lliurament. Imatge de Josep M. Masachs.



Pàgina de "La Vanguardia" del dia 19 de febrer de 1963, any en el que es va lliurar el primer dels 5 tancs pesants urbans al Cos de Bombers de Barcelona, amb les calques Bt-22, 23, 24, 25 i 27 , l 'últim dels quals va ser rebut al 1965. 





El mateix A-210 en versió de cabina simple - Bomberos de Madrid - Imatge  presa al 1972 per Manel Biete.



El Bt-23 FIMESA dels Bombers de Barcelona, a 1/87 per Salvador Balcells


I aquí el mateix Bt-23 reproduït a escala 1/43 per Javier Bocanegra

Model a 1/43 del Pegaso Comet Fimesa A-210 - Col·lecció SALVAT de Manel Biete


FIMESA A -223 PEGASO 1121 - ANY 1980


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  

FIMESA A-229 AUTO BOMBA PESADA - PEGASO 1223 




Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  

FIMESA - A-415 PEGASO 3041 TT







Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  

FIMESA A-418 - PEGASO 1183/70



Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  

FIMESA A-515 - LAND ROVER 1300


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  




FIMESA A-520  PEGASO 2217 TT


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 

El A-520 FIMESA en versió 2 x 4 - Autor desconegut. 
  

FIMESA A-521  PEGASO 3040 TT


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 


FIMESA A-591  MAFSA IPV 750-P
  




Imatge trobada al foro www.camionesclasicos.com sense autor. El "botijo" se suposa el van posar els Bombers de Cádiz. El disseny original d'aquests vehicles era de  procedència italiana, concretament de la marca OM. 





FIMESA A-594  URO 115P 11S

Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete




B-203 / B-60 - Bombers de Barcelona - Imatges propietat  de Salvador Balcells 
FIMESA A-601  LAND ROVER 88



Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete




FIMESA A 604 - LAND ROVER S 2000



Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete




FIMESA A 2016 - PEGASO 1183/70


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete








CATÀLEG GENERAL DE FIMESA - ANY INDETERMINAT


   




Haureu vist que a molts dels catàlegs dels vehicles no he pogut posar l'any de construcció, i es que, lamentablement, FIMESA no va incloure la data, i així la datació dels models i catàlegs es fa molt complicada.


 FIMESA A-2010

  
                 FIMESA A-2010 Pegaso 1065-B Europa, amb 5.000 litres de capacitat.
  

 FIMESA A-2012



El FIMESA A-2012 nodrissa Pegaso 1090, motor 135 CV, amb 5.500 litres de capacitat. Bomba de bronze amb caudal màxim de fins a 2.000 l/min. a una presió màxima de 32 kgs/cm2

FIMESA A-2021


FIMESA A-2021, vehicle auxiliar d'incendis i regs i neteja de carrers. Pegaso Comet 1091 amb motor de 135 CV. Tanc amb 7.500 litres de capacitat. Bomba FIMESA amb caudal màxim de fins a 1.200 litres/minut a una presió màxima de 8 kgs/cm2. 




FIMESA - SNORKEL


Imatges oficials de fàbrica de FIMESA. Col·lecció Manel Biete 

Braç articulat ,model FIMESA-SIMON. Alçades de 28 m. SS-263 ó 32 m. (SS-300), ambdós muntats sobre xassís Pegaso 1065-BL de 170 CV. El braç es de 3 trams, per atacar a foc i rescat de víctimes. Monitor per a aigua, amb un caudal de 2.225 litres/min. Cistella per 6 persones. omnidireccional amb comandaments a la base del vehicle i a la cistella. intercomunicador mitjançant micròfon transistoritzat. Accionament directe o per comandament remot.
Algunes imatges dels E-4 i E-8 de Bombers de Barcelona.

El E-4 de Bombers de Barcelona sobre Pegaso 1065-BL, el primer que van tenir. Imatge Salvador Balcells
El E-8 de Bombers de Barcelona en imatges de Joan Rosell (esquerra) i J. Bocanegra (dreta)

I tot i que ni es FIMESA ni es SIMON SNORKEL, aprofito per posar unes imatges del E-11, braç telescòpic articulat de 70 metres de la marca CELLA, ja desapareguda, que adquirida el 1988, va ser venuda al 1996 per la pràctica inutilitat de la mateixa en els rescats als edificis de gran alçada.


Imatges de la E-11 de Bombers de Barcelona, autor Salvador Balcells

I l'article que un diari de Barcelona va editar poc després de que l'Ajuntament realitzés la venda. Els comentaris, les xifres de compra i venda i tot l'enrenou que va dur la compra d'aquest aparell son realment interessants, per dir-ho d'una forma suau.

El Ayuntamiento de Barcelona vendió el pasado octubre la plataforma con un brazo articulado de 70 metros que había adquirido en 1988 por 116 millones de pesetas para los Bomberos de Barcelona. La empresa italiana Big Stor, del mercado de segunda mano, adquirió el vehículo por 300 millones de liras, unos 23 millones de pesetas, según confirmó ayer a este diario la concejala responsable de Seguridad, Carme San Miguel.













               












Comentaris

  1. No conocía FIMESA. Una gran marca, como todas las españolas al garete

    ResponElimina
  2. He participado en la fabricación de casi todos los vehículos que aquí aparecen durante 17 años y en otros muchos que no aparecen pero que también hizo esta empresa.
    Los mejores años de mi vida, que buenos recuerdos.
    Gracias Manel

    ResponElimina
  3. Es un placer que quien participó directamente en la construcción de estos vehículos haya invertido un poco de su precioso tiempo en visitar mi página. Muchas gracias.

    ResponElimina
  4. Muy interesante ,gran trabajo .

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

GYM - CONTRAINSA - GONZÁLEZ Y MARTÍN - HISTÒRIA DEL RACOR BARCELONA

Catàleg general 1988 - Col·lecció  particular Manel Biete L'empresa GYM - CONTRAINSA la va fundar l'enginyer Martín Ángel Martin Rodríguez al 1977 i va ser l'impulsor a l'estat, de la millora del racor de mànegues tipus Barcelona i la estandardització obligatòria a tot el territori espanyol, a cop de decret, a l'estil del sistema de govern espanyol.  Varen fabricar una quantitat important de vehicles de bombers arreu de l'estat i encara en feien desprès de que FIMESA o DCI desapareguessin.  Aquests son els vehicles que a la darrera pàgina dels seus catàlegs del 1977 i del 1988 mostraven, com si realment la producció de vehicles que fabricaven no tingués importància. Catàleg del 1977 on es poden apreciar diversos vehicles - Col·lecció particular Manel Biete I aquí el de 1988 - Col·lecció particular Manel Biete   Desconec si varen editar catàlegs més a l'alçada dels temps i també si a data d'avui

MAGIRUS - MARCANT CAMÍ

                          Si cap constructor es reconegut pel seu nom i apreciat arreu del mon, sense cap dubte aquest es l'alemany MAGIRUS. Des del 1864, any que Conrad Dietrich Magirus la va fundar, ha estat, fins no fa massa anys, la única empresa que ha construït els seus vehicles per als bombers integralment, es a dir, tant la part motriu com els motors i la part específica com les bombes d'incendi, i sobre  tot les escales, tot es   muntava a la seu de ULM al Bayern.  La DEUTZ original, establerta al barri Deutz de Colònia (Nordrhein Westfalen) amb el nom inicial de Nicolaus August Otto al 1864 essent la primera fàbrica mundial de motors,  va adquirir al 1 de gener de 1936, la CD Magirus AG, establerta a Ulm (Freistaat Bayern ). Un dels primers resultats d'aquell moviment propiciat per les autoritats del règim nazi, va ser la suspensió automàtica de la construcció de motors Magirus. http://www.koeln.de/ http://www.ulm.de/start.3080.htm Aquest