Passa al contingut principal

PEGASO II Z-203, GALTES (MOFLETES) DE BOMBERS


http://www.desguacesaeropuerto.com/blog/


Els que vivim o hem viscut a Barcelona, i som aficionats als vehicles de bombers, en recordem uns  que varen ser tot una icona al Cos de Bombers de l'Ajuntament de Barcelona. Estic parlant del Pegaso II Z-203, amb el sobrenom universal "Galtes" (Mofletes en castellà, Cheek en anglès) sobre el que l'empresa D.C.I, Defensa Contra Incendios, va muntar un vehicle amb bomba Delahaye, tanc d'aigua de 3.000 litres (segons especificacions), 150 litres d'escuma i fins a 8 persones com a dotació. El pes total del vehicle en ordre de marxa era de 12.030 Kgs. El motor era de benzina i donava 110 CV. els quals es podien aplicar directament a la bomba mitjançant la presa de força, amb la relació 1:1.



El projecte d'aquest vehicle data de 1948 i hi ha constància de les 3 unitats lliurades a Barcelona, amb les calques Bt-8 (1950) , 9 i 10 (1951), que posteriorment es varen  re-carrossar de nou a partir del 1967 als propis tallers de Bombers de Barcelona, perdent totalment l'aspecte original.


En quant a la resta d'unitats lliurades al territori espanyol, se sap que 1 va ser lliurat als Bomberos del Ferrol (A Coruña) , 1 altre per als Bomberos de  Avilés (Astúries) lliurat el 15 de maig de 1956 i que segurament va ser l'últim fabricat, i segons recents imatges descobertes a les xarxes,  per als Bomberos de ENPETROL de Puertollano que, juntament a una peça única també de factura D.C.I. poden ser el total d'unitats lliurades a cossos de bombers. La veritat però, encara resta desconeguda, doncs hores d'ara sols estan restaurats i preservats el de Ferrol, amb el frontal modificat (tipus Nazar) i el d'Avilés. 




 


PEGASOS DE BARCELONA

Encara sense matricular un dels 3 exemplars fotografiat al costat del Palau Nacional de Catalunya

Portada de la revista ALARMA! del Juliol de 1951


Ja logotipat el Bt-8 encara no duia matrícula.


I aquí també el Bt-8 sense logotip ni matrícula.


El Bt-10 en una fitxa publicada a la revista FAHRENHEIT 451 DELS BOMBERS DE BARCELONA 


El Bt-10 anant a servei. Imatge: Félix Zurita

El Bt-10 de nou. Imatge: Manel Biete - Rambla de Prat amb Major de Gràcia - Barcelona



El Bt-10 de nou. Imatge: Manel Biete - Rambla de Prat amb Major de Gràcia - Barcelona




El Bt-9 amb un grup de Bombers de Barcelona






En aquesta imatge, el cercle groc correspon al canvi de marxes, el vermell a la palanca per les marxes curtes o llargues i el blanc, correspon a la sirena mecànica de fricció. I com podeu apreciar el lloc del conductor es a la dreta doncs sembla ser que en aquella època els camions en general, no feien avançaments i per tant no calia tenir visibilitat a l'esquerra....


I unes imatges  dels Galtes de Barcelona re-carrossats a partir del 1967, la cabina bàsica va ser la del Z-206, o "Cabezón" que els tallers de Barcelona varen ampliar fins a 8 persones:



Imatges de Manel Biete, la primera a una actuació al carrer Craywinkel i la segona a Collcerola


Imatge: Salvador Balcells


Imatge: Salvador Balcells


Imatge: Javier Bocanegra


Imatge Arxiu Bombers de Barcelona



NOTA: Totes aquestes imatges han estat obtingudes a la xarxa i no hi consten els propietaris o fotògrafs, amb excepció  de les que està indicat el propietari.

MODELS A ESCALA 1/87 DEL PEGASO GALTES DE BARCELONA
 FETS A MÀ  PER SALVADOR BALCELLS

1 - PEGASO GALTES VERSIÓ DE FÀBRICA







2 - PEGASO GALTES VERSIÓ FETA PELS TALLERS DE BOMBERS DE BARCELONA





Imatges de Salvador Balcells






PEGASO DE AVILÉS

De tots els Pegaso galtes/mofletes de bombers que es varen fabricar, actualment sols en resta aquest restaurat amb fidelitat al disseny original, i el de Ferrol que, també restaurat, no conserva el disseny del frontal original degut a un accident en el que,  per seguir tenint el vehicle en ordre de servei, es va modificar i ara té un aspecte totalment diferent. 

La restauració d'aquest de Avilés, va trigar anys i es varen fer mobilitzacions i campanyes de tot ordre per no deixar que aquesta peça única quedes en el oblit absolut i menjada per l'òxid i perduda definitivament, i hem d'agrair a tots els que van fer-ho possible el seu interès, constància i voluntat, la seva immensa tasca.    










Imatges extretes de la xarxa via Google 

MODELS A ESCALA 1/43 
 AUTOCULT


El fabricant de models a escala alemany AUTOCULT, ens presenta aquest 2017, una molt acurada reproducció del Pegaso Galtes de Avilés. Amb una producció de 333 unitats, segurament serà una peça molt cobdiciada per aquells col·leccionistes que s'ho puguin permetre degut a l'elevat preu del model.



Imatges de www.carmodel.com








PEGASOS DE ENSIDESA - AVILÉS

A part del cos de bombers municipals de Avilés, que tenia el seu galtes esmentat anteriorment, al complex industrial que ENSIDESA tenia a Avilés, també hi van tenir al menys 2 unitats dels Pegaso Galtes, que son aquests de les imatges. No m'ha estat possible trobar mes informació de les característiques tècniques d'aquests dos camions i es per aixó que trobareu l'enllaç de on he   tret quasi tota la informació al respecte. La sort que aquests vehicles hagin tingut es desconeguda per a mi, tot i que sembla que la unitat cisterna pura sembla que està al Museu de la Pegaso a Madrid. 









http://www.arqueologiaypatrimonioindustrial.com/2007/07/avils-el-servicio-de-bomberos-de.html

I encara que aquest no es el lloc per ubicar les següents imatges, crec que val la pena posar-ho.Es tracta d'un Magirus Deutz model Mercur 150 del tipus TLF-16 A del qual sembla que al menys en varen tenir aquest.










PEGASO DE FERROL

Aquesta unitat, es la segona peça restaurada que es conserva de tots els Pegaso II Z-203 que es varen fabricar. La peculiaritat d'aquest vehicle rau en que el frontal es totalment diferent al original, degut a un accident que va tenir el mateix anant a un servei. La Direcció dels Bomberos de Ferrol va decidir continuar utilitzant el vehicle i va decidir fer una reparació que va comportar utilitzar un frontal segurament d'un camió Nazar i per aixó  l'aspecte tant diferent del vehicle.  





Imatges extretes de la xarxa via Google

MODEL A ESCALA 1/43 
COL·LECCIÓ EN FASCICLES SALVAT 


Imatge extreta de la web www.salvat.com



PEGASOS DE ENPETROL PUERTOLLANO

El cas dels "mofletes" de Puertollano (Ciudad Real) encara s'ha d'aclarir, doncs a les imatges trobades a la xarxa, jo n'he trobat fins a 2 unitats.



Aquesta peça única, que se sàpiga fins ara, esta restaurada per  la família Savall, d'Alacant.



I aquesta es la imatge de la discòrdia, doncs veiem un Pegaso amb carrosseria integral com la resta dels lliurats a Barcelona, Avilés i Ferrol, al costat del Pegaso "descapotable" fet específicament per a ENPETROL a Puertollano. Què hi feia doncs aquesta unitat, que seria la sisena unitat fabricada? Perquè no hi surt a cap altre imatge de les de Puertollano? 

Justament ahir, 14/12/2016, en Carles Mir va descobrir i ens ha donat a conèixer aquest magnífic reportatge en video fet per la Revista Imágenes en data 1 de gener de 1963 i titulat "COMPLEJO INDUSTRIAL DE PUERTOLLANO" on a partir del minut 6:40 podem veure el PARQUE DE SEGURIDAD del complex petroquímic de la Calvo Sotelo, a Ciudad Real, una sortida a foc de tot el parc, on s'hi veu clarament el famós galtes de la imatge superior en acció.












Comentaris

  1. Molt interessant. Vaig veure una fotografia en una revista Camion del mateix carrossat arrodonit de Delahaye sobre un xassís Citroën dels anys trenta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs sense dubte, seria molt interessant poder veure aquesta imatge. Miraré de trobar-la a la xarxa.
      Gràcies per la observació Carles.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta. La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar . Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació. Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2.  Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble

MAGIRUS - MARCANT CAMÍ

                          Si cap constructor es reconegut pel seu nom i apreciat arreu del mon, sense cap dubte aquest es l'alemany MAGIRUS. Des del 1864, any que Conrad Dietrich Magirus la va fundar, ha estat, fins no fa massa anys, la única empresa que ha construït els seus vehicles per als bombers integralment, es a dir, tant la part motriu com els motors i la part específica com les bombes d'incendi, i sobre  tot les escales, tot es   muntava a la seu de ULM al Bayern.  La DEUTZ original, establerta al barri Deutz de Colònia (Nordrhein Westfalen) amb el nom inicial de Nicolaus August Otto al 1864 essent la primera fàbrica mundial de motors,  va adquirir al 1 de gener de 1936, la CD Magirus AG, establerta a Ulm (Freistaat Bayern ). Un dels primers resultats d'aquell moviment propiciat per les autoritats del règim nazi, va ser la suspensió automàtica de la construcció de motors Magirus. http://www.koeln.de/ http://www.ulm.de/start.3080.htm Aquest

GYM - CONTRAINSA - GONZÁLEZ Y MARTÍN - HISTÒRIA DEL RACOR BARCELONA

Catàleg general 1988 - Col·lecció  particular Manel Biete L'empresa GYM - CONTRAINSA la va fundar l'enginyer Martín Ángel Martin Rodríguez al 1977 i va ser l'impulsor a l'estat, de la millora del racor de mànegues tipus Barcelona i la estandardització obligatòria a tot el territori espanyol, a cop de decret, a l'estil del sistema de govern espanyol.  Varen fabricar una quantitat important de vehicles de bombers arreu de l'estat i encara en feien desprès de que FIMESA o DCI desapareguessin.  Aquests son els vehicles que a la darrera pàgina dels seus catàlegs del 1977 i del 1988 mostraven, com si realment la producció de vehicles que fabricaven no tingués importància. Catàleg del 1977 on es poden apreciar diversos vehicles - Col·lecció particular Manel Biete I aquí el de 1988 - Col·lecció particular Manel Biete   Desconec si varen editar catàlegs més a l'alçada dels temps i també si a data d'avui