Passa al contingut principal

CHICAGO FIRE DEPARTMENT I ELS "MASTER STREAM"




 Chicago skyline April 18, 2009, from Northerly Island looking west. Imatge de Daniel Schwen publicada a la Wikipèdia.


Chicago, la tercera ciutat mes gran dels USA, desprès de New York i de Los Angeles, es la capital de l'estat d'Illinois, al midwest americà, amb 2,8 milions d'habitants (2012) i també se la coneix com la Windy city ciutat del vent o Second city, la segona ciutat.



Escut oficial de la ciutat de Chicago, vigent des del 1922


CHICAGO FIRE DEPARTMENT

El cos de Bombers de Chicago, CFD en endavant, va ser creat abans del 1833 i està considerat el mes antic dels USA. Actualment el formen 4500 membres bombers uniformats, distribuïts en 100 casernes, 24 batallons i 5 districtes, inclòs l'aeroport internacional O'Hare, que tenen a la seva disposició uns 250 vehicles (incloent'hi helicòpters, 2 vaixells i per suposat, els vehicles bomba (Engines co.), escales i torres (Truck - Ladder co.),ambulàncies pels EMS (metges i para-mèdics) atenent tots ells unes 749.000 trucades (any 2013) d'emergències 911.

En el cas dels EMS, hi ha 8 districtes, que disposen de 75 unitats ALS (Suport Vital Avançat) i diverses unitats de AMV(accidents amb múltiples víctimes), oxigen medicinal, i centre de comandament mòbil.


Escut de roba per uniformitat del cos. Col·lecció privada de Manel Biete.

Al 1970, i desprès de demanar informació per correu, el CFD, em va enviar la memòria de l'any 1969, de la qual reproduiré la part que penso es més interessant, i que fa referència als vehicles BIG JOHN i BIG MO, dissenyats específicament per intentar combatre els grans incendis, amb la major rapidesa i eficiència possible, gràcies a la gran capacitat de caudal i de distància que els canons monitors de gran calibre que aquells vehicles incorporaven com a eina d'atac de gran potència, i que generen el "Master Stream" `que anomeno a l'encapçalament del post.


Portada i primera pàgina de la Memòria anual 1969 del CFD 


Imatges d'actuació dels Big Mo (a munt) i Big John (a vall).

Amb la finalitat esmentada mes a munt, al 1967 el Comissari (Fire Commissioner) Robert J. Quinn, màxima autoritat del CFD, i depenent directament de l'alcalde, en Richard J. Daley, va encarregar al enginyer John Plant, el disseny i la construcció d'un giny capaç de matar literalment en temps i en recursos humans i materials, els grans focs que esdevenien a la ciutat, protegint a la vegada als bombers que,a peu de carrer i amb el enorme risc de veure's greument accidentats i fins i tot morts, al ser envestits per la caiguda dels murs que sense avís previ, es veien sorpresos.





El primer aparell, va ser anomenat "Big Mo", amb el codi CFD 6 - 7 - 2, es va muntar sobre la base d'un IHC M61 de l'any 1953.

Big Mo, 6 - 7-  2 imatge de Ron Heal extreta de la web
http://chicagoareafire.com/blog/2013/03/chicago-fd-turret-wagon-history-pt8-big-mo-6-7-2/

El caudal que podia proporcionar el vehicle era fins a 10.000 GPM (37.850 l/min.)

 





Al 1970 els tallers del CFD varen equipar un segon IHC M65 de l'any 1952 amb un doble parell de monitors de gran caudal, en aquest cas, parlem de fins a 15.000 GPM (56.770 l/min.)

el Big John 6 - 7 - 3



Imatges de Bill Friedrich i Ron Heal extretes de la web:
http://chicagoareafire.com/blog/2013/03/chicago-fd-turret-wagon-history-pt11-big-john-6-7-3/






En aquest enllaç, podreu veure més imatges dels Big Mo i Big John,així com dels altres vehicles amb monitors de gran caudal que el CFD va tenir.



En un altre ordre de coses, veiem la col·lecció que en Francesc Climent ha anat fent d'alguns dels vehicles del CFD, entre ells els de la pel·lícula "Backdraft" (Flamarades), aixó si, a escala 1/87...






















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta. La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar . Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació. Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2.  Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble

MAGIRUS - MARCANT CAMÍ

                          Si cap constructor es reconegut pel seu nom i apreciat arreu del mon, sense cap dubte aquest es l'alemany MAGIRUS. Des del 1864, any que Conrad Dietrich Magirus la va fundar, ha estat, fins no fa massa anys, la única empresa que ha construït els seus vehicles per als bombers integralment, es a dir, tant la part motriu com els motors i la part específica com les bombes d'incendi, i sobre  tot les escales, tot es   muntava a la seu de ULM al Bayern.  La DEUTZ original, establerta al barri Deutz de Colònia (Nordrhein Westfalen) amb el nom inicial de Nicolaus August Otto al 1864 essent la primera fàbrica mundial de motors,  va adquirir al 1 de gener de 1936, la CD Magirus AG, establerta a Ulm (Freistaat Bayern ). Un dels primers resultats d'aquell moviment propiciat per les autoritats del règim nazi, va ser la suspensió automàtica de la construcció de motors Magirus. http://www.koeln.de/ http://www.ulm.de/start.3080.htm Aquest

GYM - CONTRAINSA - GONZÁLEZ Y MARTÍN - HISTÒRIA DEL RACOR BARCELONA

Catàleg general 1988 - Col·lecció  particular Manel Biete L'empresa GYM - CONTRAINSA la va fundar l'enginyer Martín Ángel Martin Rodríguez al 1977 i va ser l'impulsor a l'estat, de la millora del racor de mànegues tipus Barcelona i la estandardització obligatòria a tot el territori espanyol, a cop de decret, a l'estil del sistema de govern espanyol.  Varen fabricar una quantitat important de vehicles de bombers arreu de l'estat i encara en feien desprès de que FIMESA o DCI desapareguessin.  Aquests son els vehicles que a la darrera pàgina dels seus catàlegs del 1977 i del 1988 mostraven, com si realment la producció de vehicles que fabricaven no tingués importància. Catàleg del 1977 on es poden apreciar diversos vehicles - Col·lecció particular Manel Biete I aquí el de 1988 - Col·lecció particular Manel Biete   Desconec si varen editar catàlegs més a l'alçada dels temps i també si a data d'avui