Passa al contingut principal

MOWAG - EL FABRICANT SUÏS A LA MIDA DEL PAIS

 
Empresa fundada al 1950 per l'enginyer Walter Ruf a Suïssa, actualment i des de 2004 pertany al grup GENERAL DYNAMICS CORPORATION, americana i centrada en el desenvolupament d'armament militar, amb el nom de General Dynamics European Land Systems - Mowag GmbH.

Segons he pogut esbrinar, les bombes que MOWAG equipava als seus vehicles eren fabricades per ROSENBAUER.
 
Al llarg dels anys, MOWAG va produir vehicles de tot tipus, sempre en l'àmbit industrial, militar i de serveis a la comunitat,  com ambulàncies, tractors de pista per avions (MOWAG-AEG per els Mirage III de l'Exèrcit de l'Aire suïs), o piconadores per la construcció de carreteres.
 
Com es pot veure a les imatges del catàleg de la meva col·lecció, molts dels vehicles de bombers fabricats per MOWAG en el seu moment utilitzaven la plataforma DODGE pickup 4 x 4 americana. L'explicació es que per moltes dècades MOWAG va ser l'importador exclusiu a tot Suïssa de la furgoneta DODGE RAM VAN.
 
 
Des de 1961 al 1968 la MOWAG va subcontractar a l'empresa suïssa Toni Brändle AG Wil, la fabricació de vehicles pels bombers. Actualment aquesta empresa es una de les capdavanteres de vehicles de bombers a Suïssa.
 
 
Actualment no consta que MOWAG subministri cap classe de vehicles específics per a bombers.
 
 
 
 

Catàleg de la col·lecció privada de Manel Biete - Any 1977
 
 
Sapeurs Pompiers Genève (Suïssa) - Imatge de Manel Biete
 
 
Vehicle dels bombers de Zurich, construcció MOWAG - W-500
Imatge de Wikimedia Commons
 
 
Imatge de Wikimedia Commons

DODGE WC model de base utilitzat per MOWAG per la furgoneta T1 4 x 4 dels quals se'n van lliurar uns 1600 a l'Exèrcit Suïs en diferents versions. 
 


 
 

Comentaris

  1. Quines bombes equipaven els vehicles d'aquest constructor ?

    ResponElimina
  2. Aquesta informació encara no l'he pogut esbrinar i tan aviat en tingui informació, la inclouré al bloc. Moltes gràcies, Salvador.

    ResponElimina
  3. Segons sembla, MOWAG utilitzava les bombes GODIVA,que també segueix utilitzant ara BRÄNDLE. Les bombes GODIVA ara tenen les bombes HALE americanes com a germana sota el mateix paraigües de grup transnacional americà, doncs ambdues empreses pertanyen a IDEX Corporation, propietària també dels coixins de rescat VETTER, de les tenalles de rescat LUKAS i de les HURST Jaws of Life.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta. La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar . Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació. Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2.  Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble

MAGIRUS - MARCANT CAMÍ

                          Si cap constructor es reconegut pel seu nom i apreciat arreu del mon, sense cap dubte aquest es l'alemany MAGIRUS. Des del 1864, any que Conrad Dietrich Magirus la va fundar, ha estat, fins no fa massa anys, la única empresa que ha construït els seus vehicles per als bombers integralment, es a dir, tant la part motriu com els motors i la part específica com les bombes d'incendi, i sobre  tot les escales, tot es   muntava a la seu de ULM al Bayern.  La DEUTZ original, establerta al barri Deutz de Colònia (Nordrhein Westfalen) amb el nom inicial de Nicolaus August Otto al 1864 essent la primera fàbrica mundial de motors,  va adquirir al 1 de gener de 1936, la CD Magirus AG, establerta a Ulm (Freistaat Bayern ). Un dels primers resultats d'aquell moviment propiciat per les autoritats del règim nazi, va ser la suspensió automàtica de la construcció de motors Magirus. http://www.koeln.de/ http://www.ulm.de/start.3080.htm Aquest

GYM - CONTRAINSA - GONZÁLEZ Y MARTÍN - HISTÒRIA DEL RACOR BARCELONA

Catàleg general 1988 - Col·lecció  particular Manel Biete L'empresa GYM - CONTRAINSA la va fundar l'enginyer Martín Ángel Martin Rodríguez al 1977 i va ser l'impulsor a l'estat, de la millora del racor de mànegues tipus Barcelona i la estandardització obligatòria a tot el territori espanyol, a cop de decret, a l'estil del sistema de govern espanyol.  Varen fabricar una quantitat important de vehicles de bombers arreu de l'estat i encara en feien desprès de que FIMESA o DCI desapareguessin.  Aquests son els vehicles que a la darrera pàgina dels seus catàlegs del 1977 i del 1988 mostraven, com si realment la producció de vehicles que fabricaven no tingués importància. Catàleg del 1977 on es poden apreciar diversos vehicles - Col·lecció particular Manel Biete I aquí el de 1988 - Col·lecció particular Manel Biete   Desconec si varen editar catàlegs més a l'alçada dels temps i també si a data d'avui