Passa al contingut principal

MAN, EL LLEÓ DE BRAUNSCHWEIG

Logo oficial MAN

Des de 1758 aquesta empresa MAN SE (MASCHINENFABRIK AUGSBURG NÜRNBERG, Societas Europaea) amb seu a München, posa al mercat enginyeria i  tecnologies de l'energia i el transport. Ben coneguda per tots nosaltres per què de fa uns anys al nostre país hi tenim ja vehicles de bombers sobre aquests xassissos de reconeguda qualitat, també ha proposat als cossos de bombers arreu del mon, els seus productes en l'àmbit de les emergències.

El Grup Volkswagen es propietària en un 75% de MAN SE, des de el 2012.

Els fabricants que va adquirir la MAN al llarg dels anys han estat:

  • 1971 - Büssing Automobilwerke AG alemanya, Gräf & Stift i la ÖAF austríaca.
  • 1990 - Steyr, austríaca. (parcialment)
  • 2000/2001 - Star Trucks, polonesa, ERF, britànica, NEOPLAN , alemana.
  • 2008 - Volkswagen camions i autobusos.  
Logo de Büssing - Imatge de Wikimedia Commons

La companyia MAN ha establert molts i diversos acords amb empreses com la SAVIEM (SM) , amb la qual i entre el 1963 i el 1977 aquesta subministrava les cabines avançades i la primera subministrava a la segona eixos i motors.

Imatge facilitada per Salvador Balcells





Imatges cedides per Salvador Balcells

Imatge de Ludo 28 a la web


Imatge de Chrispit1955 a la web






Imatges preses a la Interschutz 1980 per Manel Biete 


Per altra banda, MAN també va fabricar a Hongria, amb el nom RABA,  i al 1967, la qual encara continua fabricant una evolució de la cabina de tipus militar OTAN. Actualment la RABA produeix vehicles militars i autobusos exclusivament.

Imatge de la web RABA.HU

A l'agost de 2014, la VOLVO - RENAULT,  signa un acord amb la RABA per la construcció de vehicles per a bombers en els propers 3 anys a la planta de Györ, Hongria. 

Imatge oficial de la web RABA.HU




A Romania, els productes MAN tenen la marca ROMAN.

Imatge cedida per Salvador Balcells


I finalment a la Xina, MAN va establir al 2008 una Joint Venture amb SINOTRUK, per la fabricació bàsicament dels MAN-TGA a la Xina. 


Imatge cedida per Salvador Balcells

Imatges de la web de SINOTRUK


A continuació un dels catàlegs que als anys 80 mostrava tot el programa de fabricació que, per part dels fabricants especialitzats, podia subministrar al mercat.

Recomano visitar detingudament aquest enllaç de MAN amb l'evolució dels vehicles de bombers vista des de la perspectiva dels seus vehicles:


El Cos de Bombers de Nuremberg, utilitza les plataformes de vehicles MAN en tots els que els es possible. Com les fàbriques estàn a Munich i a Salzgitter  aquests cossos de bombers també els utilitzen.


Escut de tela bombers professionals Nürnberg - Col·lecció Manel Biete


Parc dels Bombers Voluntaris de Nüremberg










La versió de xassís anterior del catàleg  - Imatge: METZ 






Reproducció a escala 1/87 feta per Salvador Balcells d'una DL 30 Magirus sobre xassís MAN



Catàleg específic de la DLK - 23-12 amb morro MAN













Catàlegs de la col·lecció privada de Manel Biete






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta. La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar . Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació. Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2.  Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble

MAGIRUS - MARCANT CAMÍ

                          Si cap constructor es reconegut pel seu nom i apreciat arreu del mon, sense cap dubte aquest es l'alemany MAGIRUS. Des del 1864, any que Conrad Dietrich Magirus la va fundar, ha estat, fins no fa massa anys, la única empresa que ha construït els seus vehicles per als bombers integralment, es a dir, tant la part motriu com els motors i la part específica com les bombes d'incendi, i sobre  tot les escales, tot es   muntava a la seu de ULM al Bayern.  La DEUTZ original, establerta al barri Deutz de Colònia (Nordrhein Westfalen) amb el nom inicial de Nicolaus August Otto al 1864 essent la primera fàbrica mundial de motors,  va adquirir al 1 de gener de 1936, la CD Magirus AG, establerta a Ulm (Freistaat Bayern ). Un dels primers resultats d'aquell moviment propiciat per les autoritats del règim nazi, va ser la suspensió automàtica de la construcció de motors Magirus. http://www.koeln.de/ http://www.ulm.de/start.3080.htm Aquest

GYM - CONTRAINSA - GONZÁLEZ Y MARTÍN - HISTÒRIA DEL RACOR BARCELONA

Catàleg general 1988 - Col·lecció  particular Manel Biete L'empresa GYM - CONTRAINSA la va fundar l'enginyer Martín Ángel Martin Rodríguez al 1977 i va ser l'impulsor a l'estat, de la millora del racor de mànegues tipus Barcelona i la estandardització obligatòria a tot el territori espanyol, a cop de decret, a l'estil del sistema de govern espanyol.  Varen fabricar una quantitat important de vehicles de bombers arreu de l'estat i encara en feien desprès de que FIMESA o DCI desapareguessin.  Aquests son els vehicles que a la darrera pàgina dels seus catàlegs del 1977 i del 1988 mostraven, com si realment la producció de vehicles que fabricaven no tingués importància. Catàleg del 1977 on es poden apreciar diversos vehicles - Col·lecció particular Manel Biete I aquí el de 1988 - Col·lecció particular Manel Biete   Desconec si varen editar catàlegs més a l'alçada dels temps i també si a data d'avui