dilluns, 16 de juny de 2014

FIMESA - EL PRODIGI ESPANYOL

Actualment desapareguda, FIMESA (Financiera Mecánico Eléctrica, S. A.) amb fàbrica a Madrid, va ser un dels grans fabricants de vehicles i equipaments contra incendis a l'estat espanyol. Pertanyia al conglomerat d'empreses financeres i constructores que va fer fallida GRUPO SOFICO i tot i que alguns diuen que encara continua a la mateixa adreça, el cert es que a ningú li han donat resposta.

La història del GRUPO SOFICO propietària de FIMESA, sembla que s'acaba al 1974 amb una querella criminal per estafa d'un rendista de Barcelona que els va denunciar .

Però passem al que ens interessa, la producció de vehicles de bombers sobre xassís principalment de Pegaso, però també en van utilitzar d'altres, com aquest que veiem a continuació.



Autobomba pesant sobre Chrysler - Barreiros de 170 CV. Tanc de 4.500 l. i escuma. Bomba Guinard de bronze, 2000 l/m de caudal màxim a una pressió de 32 kg/cm2.

Diputación Provincial de Vizcaya



Excepcional unitat sobre xassís Pegaso 1060, amb doble cabina, del Concello de Lugo. Imatge de la xarxa. Propietari desconegut.


Part important dels catàlegs que veureu a continuació varen ser cedits per Gonzalo Martín Ocio Lamas, des d'Euskadi, a qui li estic molt agraït.



FIMESA A - 120 - LAND ROVER . ANY 1969





    
           Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 


FIMESA A - 128 - LAND ROVER S-2000 ANY 1980


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 


FIMESA A - 129 LAND ROVER 1300 ANY 1974

Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 







FIMESA A-141 AVIA 





Autobomba lleugera (media segons FIMESA) A-141 sobre xassís AVIA 70 CV, 1.500 litres de capacitat, bomba FIMESA GI-50.60 centrífuga de bronze, 1.500 litres/minut a una pressió de 18 kgs/cm2.



FIMESA - A - 200 PEGASO 1065 B EUROPA
Autobomba pesant (Bomba Urbana Pesant BUP) FIMESA A-200 sobre xassís Pegaso 1065-B Europa, motor 200 CV., Tanc amb 3.500 l. de capacitat. Bomba de bronze, de 120 m3/hora i 32 kgs/cm2.



FIMESA - A-204 PEGASO 1135/1
Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 



FIMESA A-206


Aquest "rara avis" ja el deveu tenir vist:





Segons la pròpia nomenclatura de FIMESA responia al producte A-206. Aquest vehicle, pel que sembla peça única, va ser lliurat als Bomberos de Valparaíso, concretament a la "Bomba España" i aquesta imatge següent mostra l'estat en el 2015, un cop restaurat.

Imatge trobada al foro www.autoescala.net propietat de JesúsE30




FIMESA - A-208 PEGASO COMET 3040 TT ANY 1974


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 




FIMESA A -210 PEGASO 1090



Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 


El FIMESA A-210 sobre xassís Pegaso Comet, amb 4.000 litres de capacitat. Model precursor amb portes laterals dels que desprès serien els Bt-22, 23, 24, 25 i 27 a Bombers de Barcelona, que ja incloïen persianes laterals a la part superior de la superestructura. Any 1974. 




Pegaso dels Provincials de Barcelona, base Manresa, el dia del seu lliurament. Imatge de Josep M. Masachs.



Pàgina de "La Vanguardia" del dia 19 de febrer de 1963, any en el que es va lliurar el primer dels 5 tancs pesants urbans al Cos de Bombers de Barcelona, amb les calques Bt-22, 23, 24, 25 i 27 , l 'últim dels quals va ser rebut al 1965. 





El mateix A-210 en versió de cabina simple - Bomberos de Madrid - Imatge  presa al 1972 per Manel Biete 



El Bt-23 FIMESA dels Bombers de Barcelona, a 1/87 per Salvador Balcells


I aquí el mateix Bt-23 reproduït a escala 1/43 per Javier Bocanegra

Model a 1/43 del Pegaso Comet Fimesa A-210 - Col·lecció Manel Biete


FIMESA A -223 PEGASO 1121 - ANY 1980

Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  

FIMESA A-229 AUTO BOMBA PESADA - PEGASO 1223 




Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  

FIMESA - A-415 PEGASO 3041 TT







Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  

FIMESA A-418 - PEGASO 1183/70 



Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  

FIMESA A-515 - LAND ROVER 1300 


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 
  




FIMESA A-520  PEGASO 2217 TT 


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 

El A-520 FIMESA en versió 2 x 4 - Autor desconegut. 
  

FIMESA A-521  PEGASO 3040 TT


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete 


FIMESA A-591  MAFSA IPV 750-P
  


Imatge trobada al foro www.camionesclasicos.com sense autor. El "botijo" se suposa el van posar els Bombers de Cádiz





FIMESA A-594  URO 115P 11S 

Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete




B-203 / B-60 - Bombers de Barcelona - Imatges propietat  de Salvador Balcells 
FIMESA A-601  LAND ROVER 88 



Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete




FIMESA A 604 - LAND ROVER S 2000



Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete




FIMESA A 2016 - PEGASO 1183/70


Catàlegs de la col·lecció particular de Manel Biete








CATÀLEG GENERAL DE FIMESA - ANY INDETERMINAT


   




Haureu vist que a molts dels catàlegs dels vehicles no he pogut posar l'any de construcció, i es que, lamentablement, FIMESA no va incloure la data, i així la datació dels models i catàlegs es fa molt complicada.


 FIMESA A-2010

  
                 FIMESA A-2010 Pegaso 1065-B Europa, amb 5.000 litres de capacitat.
  

 FIMESA A-2012



El FIMESA A-2012 nodrissa Pegaso 1090, motor 135 CV, amb 5.500 litres de capacitat. Bomba de bronze amb caudal màxim de fins a 2.000 l/min. a una presió màxima de 32 kgs/cm2

FIMESA A-2021


FIMESA A-2021, vehicle auxiliar d'incendis i regs i neteja de carrers. Pegaso Comet 1091 amb motor de 135 CV. Tanc amb 7.500 litres de capacitat. Bomba FIMESA amb caudal màxim de fins a 1.200 litres/minut a una presió màxima de 8 kgs/cm2. 




FIMESA - SNORKEL


Imatges oficials de fàbrica de FIMESA. Col·lecció Manel Biete 

Braç articulat ,model FIMESA-SIMON. Alçades de 28 m. SS-263 ó 32 m. (SS-300), ambdós muntats sobre xassís Pegaso 1065-BL de 170 CV. El braç es de 3 trams, per atacar a foc i rescat de víctimes. Monitor per a aigua, amb un caudal de 2.225 litres/min. Cistella per 6 persones. omnidireccional amb comandaments a la base del vehicle i a la cistella. intercomunicador mitjançant micròfon transistoritzat. Accionament directe o per comandament remot.
Algunes imatges dels E-4 i E-8 de Bombers de Barcelona.



El E-4 de Bombers de Barcelona sobre Pegaso 1065-BL, el primer que van tenir. Imatge Salvador Balcells
El E-8 de Bombers de Barcelona en imatges de Joan Rosell (esquerra) i J. Bocanegra (dreta)

I tot i que ni es FIMESA ni es SIMON SNORKEL, aprofito per posar unes imatges del E-11, braç telescòpic articulat de 70 metres de la marca CELLA, ja desapareguda, que adquirida el 1988, va ser venuda al 1996 per la pràctica inutilitat de la mateixa en els rescats als edificis de gran alçada.


Imatges de la E-11 de Bombers de Barcelona, autor Salvador Balcells

I l'article que un diari de Barcelona va editar poc després de que l'Ajuntament realitzés la venda. Els comentaris, les xifres de compra i venda i tot l'enrenou que va dur la compra d'aquest aparell son realment interessants, per dir-ho d'una forma suau.

El Ayuntamiento de Barcelona vendió el pasado octubre la plataforma con un brazo articulado de 70 metros que había adquirido en 1988 por 116 millones de pesetas para los Bomberos de Barcelona. La empresa italiana Big Stor, del mercado de segunda mano, adquirió el vehículo por 300 millones de liras, unos 23 millones de pesetas, según confirmó ayer a este diario la concejala responsable de Seguridad, Carme San Miguel.

   La supergrúa fue adquirida en 1988 a la empresa italiana Cella, representada en España por Comercial Abengoa. La compra del vehículo contó en su día con una fuerte oposición de los sindicatos, que consideraron, como ayer recordó un responsable de UGT, "totalmente inoperante para las necesidades de la ciudad de Barcelona".

   El ayuntamiento defendió la adquisición por la preocupación que tenían los bomberos en llegar a las grandes alturas urbanas. El vehículo tenía el brazo articulado más alto del mundo. Su canasta podía ser izada hasta una altura equivalente a la azotea de un edificio de 23 plantas.

   San Miguel justificó la venta asegurando que la máquina se había quedado tecnológicamente obsoleta. Además, la empresa española que tramitó la operación comercial dejó hace tiempo la representación de la marca italiana que la fabricó. Por tanto, era "prácticamente impossible" encontrar no sólo piezas de recambio, sino también los técnicos informáticos conocedores de sus sistemas de funcionamiento para realizar las necesarias y obligadas revisiones de la máquina.

   Máquina innecesaria La responsable de Seguridad reconoció que, una vez adquirida, la máquina demostró que no tenía una estructura tan "ergonòmica" como se creía en el momento de su compra. San Miguel insistió en que la normativa de prevención de incendios en los grandes edificios ha variado sustancialmente las necesidades de los bomberos a la hora de luchar contra fuegos, y que, por tanto, "ya no es necesario este tipo de maquinarias"

   Durante varios años, el brazo articulado ha estado abandonado en el parque de bomberos de la Zona Franca. Sus dimensiones son tan grandes que su movilidad es dificultosa. Además, la grúa realiza una presión sobre el suelo de más de 45 toneladas.

   Pocas zonas de la ciudad pueden soportar semejante peso.

   En algunos de los servicios en los que se utilizó la grúa ocasionó serios desperfectos. Varias aceras destrozadas y algún hundimiento hicieron aconsejable su traslado a Zona Franca. Eso sí, antes participó activamente en los festejos de la boda que unió eternamente a la estatua de Colón con la estatua de la Libertad. Con ella se vistió al novio y se pudo efectuar su limpieza.

   La compra del vehículo estuvo protagonizada por el entonces jefe del Servicio de Extinción de Incendios y Salvamento (SEIS) del Ayuntamiento de Barcelona, Josep Lluís Sangüesa, quien llegó a asegurar en su día: "El precio de la grúa estará compensado con la primera vida que salvemos".

   Bautizado con el indicativo E-11, aunque su nombre técnico es Liftel 720, su coste supuso, en su día, según datos municipales, 65 pesetas por ciudadano. Su precio real era de 150 millones, pero el ayuntamiento logró exenciones arancelarias y jugó con la diferencia al cambio entre la lira y la peseta. .El brazo de 70 metros, vendido por 90 millones menos de lo que costó en 1988. La máquina de los bomberos no salía a la calle por haber quedado obsoleta El tamaño del vehículo dificultó desde el primer día su funcionamiento.













               












3 comentaris:

  1. No conocía FIMESA. Una gran marca, como todas las españolas al garete

    ResponElimina
  2. He participado en la fabricación de casi todos los vehículos que aquí aparecen durante 17 años y en otros muchos que no aparecen pero que también hizo esta empresa.
    Los mejores años de mi vida, que buenos recuerdos.
    Gracias Manel

    ResponElimina
  3. Es un placer que quien participó directamente en la construcción de estos vehículos haya invertido un poco de su precioso tiempo en visitar mi página. Muchas gracias.

    ResponElimina